Model de plan de afaceri
Un plan de afaceri sau „business plan” este un document care descrie afacerea pe care intenționezi să o pornești, investiția pe care o faci, metoda de monetizare, estimările de cîștig, dar și predicțiile de creștere. Un astfel de plan de afaceri îți oferă o imagine de ansamblu a etapelor de dezvoltare a afacerii și te ajută să ai mereu la îndemînă toate informațiile importante despre business-ul tău.
Degeaba ai o idee poarte bună, cu potențial, dacă nu știi să o pui în practică. Iar planul de afaceri asta face, te ajută să o pui corect în practică și să atragi posibili investitori.
Care este structura unui plan de afaceri
Un plan de afaceri trebuie să cuprindă cel puțin cinci capitole importante, în funcție de specificul afacerii, pentru care trebuie să furnizezi informații. Fiecare dintre acestea prezintă, în detaliu, diferite aspecte ale afacerii pe care plănuiești să o dezvolți. Iată care este structura unui plan de afaceri:
1. Descrierea planului de afaceri
Această secțiune trebuie să conțină o scurtă descriere a elementelor cheie din acesta, cu scopul de a arăta pe scurt ce face business-ul și de ce consideră că este o idee de succes.
2. Descrierea companiei
În această secțiune trebuie să oferi informații despre: misiunea și valorile companiei, un scurt istoric al acesteia, obiectivele propuse.
3. Descrierea produselor și/sau a serviciilor
Informațiile de la acest capitol sînt despre caracteristicile acestora, stadiul de dezvoltare, beneficiile pe care le aduc pe piață, tehnologia utilizată la realizarea acestora, produsele sau serviciile pe care planifici să le lansezi pe viitor.
4. Analiza pieței căreia se adresează afacerea ta
Acest capitol trebuie să conțină informații despre: cota de piață și potențialul de creștere pe care îl au produsele sau serviciile tale, segmentarea pieței, piața țintă, nevoile pieței, tendințele acesteia, o analiză a industriei, detalii despre competitori și oportunitățile pe care le oferă piața.
5. Analiza SWOT
SWOT este un acronim pentru patru indicatori ai unei afaceri: Strenghts – Puncte forte, Weaknesses – Puncte slabe, Opportunities – Oportunități, Threats – Amenințări:
6. Strategii de implementare
În această secțiune trebuie să detaliezi despre: valoarea pe care o oferă produsele sau serviciile oferite de tine, avantajul competitiv pe care îl ai pe piață, strategia de marketing (poziționarea, strategia de produs/serviciu, strategia de preț, strategia de distribuție, strategia de promovare, programele de marketing), strategia de vînzări (previziuni de vînzări, programe de vînzări), parteneriate strategice, sistem de monitorizare și evaluare.
7. Management
Aici trebuie să oferi detalii despre structura organizaținală, echipa managerială, dar și despre un plan de recrutare și instruire.
8. Planificarea financiară
Înainte de a porni o afacere, un antreprenor are nevoie de un buget realist care să reflecte atît sumele necesare pentru demararea acestuia, cît și pentru funcționarea sa. Iar aici intră costurile salariale, costurile echipamentelor, cheltuielile cu utilitățile, chiriile, autorizații de funcționare, promovare.
Așa că, la acest capitol trebuie să oferi informații despre: indicatori financiari cheie, proiecții financiare, previziuni de cash-flow, analiză cost-beneficiu, surse de finanțare, managementul riscului, finanțarea sau necesarul de finanțare, soluții de finanțare.
Adăuga comentariu