În ce perioadă a fost mai greu să activați - când ați fost ambasador al Republicii Moldova în Rusia sau acum, în calitate de ambasador în China? Care este diferența fundamentală?
Fiecare perioadă a avut propriile sale provocări și oportunități. În timpul mandatului meu ca Ambasador în Rusia, am avut de-a face cu o serie de probleme complexe și delicate, dar am reușit să navighez prin ele cu succes. În China, provocările sunt diferite, dar la fel de importante. Diferența fundamentală ar fi contextul geopolitic și cultural în care am lucrat. În Rusia, am avut de-a face cu o serie de probleme legate de relațiile bilaterale și regionale, în timp ce în China, accentul este mai mult pe dezvoltarea legăturilor economice și comerciale. În ambele cazuri, scopul meu a fost același - să promovez interesele Republicii Moldova și să întăresc relațiile noastre cu aceste țări.
Despre tehnologiile chineze se vorbesc lucruri fantastice. Sînt cu adevărat fantastice?
Tehnologia chineză a făcut progrese semnificative în ultimii ani și a devenit un lider global în multe domenii, inclusiv în: inovații de ultimă generație, descoperiri științifice, tehnologie a informației, 5G, cele mai rapide trenuri din lume, inteligență artificială, energie regenerabilă, infrastructură etc.Un exemplu notabil este lansarea misiunii Tianwen-1 pe Marte în 2020, astfel, China devenind a doua țară din lume care a reușit realizarea acestei misiuni.
O altă realizare remarcabilă a Chinei este de a ajunge pe Lună. Roverul Yutu a atins suprafața lunară în decembrie 2013.
Să nu uităm și de explorarea oceanografică. În iunie 2012, submarinul chinez Jiaolong a pilotat la adâncimea de 7.015 metri în Groapa Marianelor, cel mai adânc punct al Oceanului Pacific și al întregii planete.
Unele dintre aceste inovații pot fi considerate "uimitoare" datorită impactului lor semnificativ asupra modului în care ne desfășurăm activitățile zilnice sau ne extindem cunoștințele dincolo de sfera cunoscută publicului larg. Trebuie de menționat un lucru important, două tehnologii similare – pe de o parte un produs chinez și pe altă parte un dispozitiv din altă țară – având același preț, produsul chinez va avea câteva funcții suplimentare. Astfel, China își demonstrează capacitatea și poziția sa de lider global în tehnologii.
Ce oportunități de investiții există în Moldova pentru companiile chineze?
Republica Moldova oferă o serie de oportunități atractive pentru investitorii chinezi.
Un exemplu frumos de investiții deja realizat este stația fotovoltaică de la Criuleni.
Ce măsuri pot fi întreprinse pentru a crește volumul comerțului dintre cele două țări?
Consider că pentru a crește volumul comerțului dintre Republica Moldova și China, consolidând relațiile economice și comerciale bilaterale, pot fi luate în considerare următoarele măsuri:
Ce măsuri pot fi întreprinse pentru a simplifica regimul de vize între cele două țări și pentru a crește fluxul turistic?
Recent Ministrul Culturii al Moldovei a întreprins o vizită oficială în China. Sperăm că cele discutate la întrevederile din cadrul vizitei, să contribuie la dezvoltarea turismului reciproc și a schimburilor culturale între ambele țări.Între timp, în calitate de Ambasador în China, cunoscând deja așteptările turistice ale chinezilor, aș putea propune idei pentru atragerea acestora să viziteze Moldova și facilitarea accesibilității țării noastre vizitatorilor din Asia.
Aceste măsuri, împreună cu o colaborare strânsă între autoritățile antrenate în domeniul turismului din ambele țări, pot contribui la creșterea fluxului turistic între Moldova și China.
Ce poate face Moldova pentru a participa mai activ la proiectul "O centură, un drum"?
Proiectul ”O centură, un drum” este o inițiativă majoră a Chinei, care vizează crearea de noi rute comerciale și de investiții între Asia, Europa și Africa. Moldova ar putea beneficia semnificativ de oportunitățile de creștere economică și dezvoltare pe care le oferă această inițiativă. Noi având o poziție geografică strategică, suntem extrem de atractivi pentru China. Iar răspunzând direct la întrebarea Dstră, aș recomanda luarea în considerare a următoarelor măsuri:
De asemenea, participarea la inițiativa "Centura și Drumul" ar putea crește vizibilitatea Moldovei pe scena internațională, atrăgând astfel mai multe investiții.
După cum a spus eroul unui cunoscut film, Estul este o chestiune delicată. Care a fost cel mai greu lucru în înțelegerea complexității Estului?
Înțelegerea complexității Estului a fost pentru mine o provocare fascinantă și continuă să fie. Unul dintre aspectele dificile a fost să înțeleg și să apreciez profunzimea și diversitatea culturii chineze, cu rădăcini adânci în istorie și tradiții străvechi. De asemenea, am fost impresionat de complexitatea sistemului politic și economic al Chinei, care necesită o abordare atentă și înțelegere a contextului local. În acest sens, am fost inspirat de renumitul explorator și diplomat – Milescu Spătaru, care a vizitat China în secolul al XVII-lea și a înțeles importanța adaptării la cultura și obiceiurile locale pentru a stabili relații de încredere și a facilita dialogul constructiv.
Beau cetățenii Chinei vin moldovenesc?
Da, cetățenii Chinei apreciază mult și consumă vin moldovenesc. În trecut, exporturile de vin autohton în China înregistrau o creștere semnificativă, astfel vinurile moldovenești au câștigat popularitate în rândul consumatorilor chinezi. De asemenea, participarea cu Pavilion Național la evenimente precum expozițiile și târgurile de vin, dar și colaborarea între producătorii moldoveni și distribuitorii chinezi, au contribuit la creșterea vizibilității și popularității vinurilor moldovenești în China.
Cu toate acestea, în ultimii ani, exporturile de vin moldovenesc în China au înregistrat o scădere. Impactul negativ al COVID-ului asupra preferințelor, dar și puterii de cumpărare a chinezilor, a influențat mult această scădere. Totodată China a redus semnificativ importul de băuturi ale altor țări, inclusiv și datorită creșterii considerabile a producției sale interne de vinuri calitative. Astfel, pentru a-și crește vizibilitatea și a-și atrage mai mulți consumatori, consider că producătorii moldoveni de vin trebuie să fie conștienți de aceste provocări și să ia în considerare strategiile de marketing și promovare potrivite anume publicului chinez.
Din observațiile personale, chinezii atunci când își aleg un vin pentru consum, acordă atenție: prestigiului (considerând că consumația acestui vin le oferă un statut social mai înalt), reputației brandului, calității, gustului, ambalajului elegant, etichetei informative (etichetele cu simboluri culturale sau istorice pot fi apreciate), chinezii sunt atenți la raportul calitate-preț și caută vinuri care oferă valoare pentru banii lor.
În acest sens, Ambasada Moldovei în China depune maxim efort pentru a promova vinul nostru între consumatorii chinezi. În timpul vizitei recente în China a dlui Vladimir Bolea, Vicepremier, Ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare al Republicii Moldova, Ambasada a reușit obținerea gratuită a unei locații sofisticate (unde câteva zile mai devreme chiar și Elon Musk a fost în calitate de oaspete la un eveniment) unde a fost organizată o degustare de vinuri – oamenilor de afaceri influenți, printre care: directori de companii turistice, televiziune, radio, rețelelor de magazine și restaurante, din domeniul hotelier ș.a.
Adesea eu personal, desigur cu suportul vinificatorilor moldoveni care ne ajută prin intermediul distribuitorilor chinezi, organizez degustări de vinuri oamenilor de afaceri locali, omologilor mei de la alte misiuni diplomatice, care ulterior procură vinul nostru pentru recepțiile sale oficiale și/sau în calitate de cadou pentru clienții și invitații VIP. Vara aceasta Ambasada a convins servirea vinurilor moldovenești la Recepțiile Ambasadelor Bahamas, Mauritius, Namibia cu ocazia sărbătorilor naționale și la Recepția oficială a Primăriei orașului Zhengzhou al provinciei Henan.
Ultimul an a mai fost marcat și de prezența Republicii Moldova în zeci de apariții media, pe canale TV, radio, internet, ziare, printre ele și patru emisiuni cu o durată totală de peste două ore, dedicate în exclusivitate Moldovei. Prin intermediul acestor mediatizări, am încercat la maxim să promovăm turismul, cultura, tradițiile și potențialul țării noastre, precum și produsele și serviciile de calitate pe care le putem oferi. Aceste eforturi au contribuit la creșterea interesului turiștilor chinezi, dar și a investitorilor și a comercianților chinezi pentru a explora oportunitățile de afaceri în Moldova.
De exemplu ”The World’s Specialty” la televiziunea Hainan TV, unde pe larg au fost promovate țara noastră, vinurile și alte produse alimentare autohtone (ulei de nuci, miere, sucuri, dulcețuri, legume conservate, produse cosmetice etc).
O altă emisiune cu o vizibilitate națională și internațională este ”Ambassador's Treasure Family Banquet” filmat de Beijing Radio Television. Aici am avut ocazia să demonstrăm și o parte a culturii noastre – dansul ”Hora” interpretat de reprezentanții Ambasadei și diaspora moldovenească din China. Iar consolidând abilitățile doamnelor din diasporă, au fost pregătite mai multe bucate moldovenești: mămăligă, sarmale, tocăniță, colțunași, cușma lui Guguță și multe altele.
Printr-un interviul cu tematica ”China International Educational” acordat postului de televiziune chineză ”Phoenix Travel TV”, am prezentat pe larg ofertele academice, turistice și investiționale ale Republicii Moldova. În special am descris avantajele obținerii unei diplome de studii în RM, s-a propus turiștilor chinezi să combine turneele europene existente și să viziteze Moldova pentru câteva zile, s-a folosit această posibilitate pentru a prezenta beneficiul poziționării Moldovei în inima continentului european și succesul său în obținerea statutului de țară candidată pentru aderarea la Uniunea Europeană.O altă emisiune notabilă este “Synchronizing the Life of the World” de la postul de televiziune națională chineză BRTV. Misiunea diplomatică la Beijing, conlucrând cu reprezentanții vinăriilor moldovenești în China, a folosit ocazia să promoveze produsele noastre autohtone. Pe lângă vinurile excepționale moldovenești, au fost prezentate și alte mostre: gem, ulei de nuci, fructe uscate, semințe, miere de albini și produse cosmetice.
Toate emisiunile au avut succes și au impresionat milioane de spectatori. Pe lângă popularitatea de care s-au bucurat aceste emisiuni pe rețelele sociale locale, trebuie să menționez că foarte mulți din cei care ne cunosc personal, au revenit cu laude și impresii pozitive.
Link-uri pentru vizualizarea emisiunilor:
Bucătăria chineză este foarte specifică, nu Vă este dor de zeama și mămăliga moldovenească?
Da, bucătăria chineză este cu adevărat fascinantă și oferă o varietate incredibilă de arome și tehnici de gătit. Am avut ocazia să încerc multe feluri de mâncare delicioase și unice aici în China.
Oricum, ca orice persoană care trăiește departe de casa, există momente când îmi este dor de mâncarea tradițională moldovenească. Zeama și mămăliga sunt două dintre acele feluri de mâncare, care îmi trezesc amintiri nostalgice despre zilele fericite din copilărie când bunica pregătea cu drag aceste mâncăruri și toată familia ardea de nerăbdare să se reunească la masa din sufragerie. Amintindu-mi aceste imagini, mi s-a făcut un dor nebun de casă.
Știți, vreau să vă atrag atenția că există și unele asemănări între bucătăria moldovenească și cea chineză:
Trăind în China, în timp ce mă bucur de aventura culinară a bucătăriei lor, îmi amintesc cu dor de bucătăria moldovenească. Să știți că apreciez cu mult respect bogăția și diversitatea ambelor.
Adăuga comentariu