Potrivit asociației, proiectele sus-menționate încearcă să implementeze mecanisme de abuz în detrimentul consumatorului, să elimine în mod artificial unii concurenți de pe piață, urmărește preluarea unor afaceri din domeniul transporturilor regulate de pasageri, precum și apără și păstrează schemele grupării Vîlcu-Andronachi. Activitatea corupțională a ANTA, în temeiul acestor proiecte, se va lărgi și va fi apărată prin norme legale. Se intenționează ca această instituție profund coruptă (ANTA) să nu se mai supună unor reguli privind efectuarea controalelor, adoptate și implementate deja cu suportul partenerilor externi, dar să poată colecta mită oricînd va dori.
APOTA susține că problemele reale ale ramurii sînt ignorate atît de deputați, cît și de către MIDR. Principiile europene ce trebuiau transpuse în legislația noastră prin aceste proiecte, au fost total neglijate.
”În lunile iunie-iulie 2023 între MIDR și transportatori a fost agreat un text al modificărilor, care trebuia să reflecte principiile regulamentelor europene 1073/2009 și 1370/2007, Cărții Albe a transporturilor (2011) ș.a. Deși avem același Guvern Recean, același program de guvernare, aceleași scopuri de integrare europeană și ajustare a legislației naționale la cea comunitară, dar schimbarea a unui ministru și secretar de stat a ”anulat” rezultatele obținute de minister și a negat necesitatea asigurării unei continuități. Reorientarea bruscă a scopurilor pe care le urmărește ministerul este nocivă nu doar pentru transportatori și ramura transporturilor, dar și pentru procesul de ajustare a legislației naționale la cea comunitară.
Proiectul nu mai conține prevederile similare celor europene cum ar fi:
Potrivit APOTA, în locul acestor prevederi MIDR intenționează să anuleze regimul prelungirii de drept a autorizațiilor, în pofida faptului că anterior pentru astfel de acțiuni Republica Moldova a fost condamnată de către CtEDO, încearcă să instituie un sistem inexistent în nici o țară din UE de urmărire/monitorizare a unităților de transport similar sistemului de monitorizare prin brățări speciale a persoanelor aflate în arest la domiciliu (bazele acestui sistem au fost puse în perioada statului capturat). De asemenea, potrivit asociației, MIDR încearcă să-și creeze posibilitatea să ”comercializeze” noi rute, chiar cu riscul că șoferii unităților de transport vor fi provocați să se întreacă pe traseu ș.a”, se arată într-o notă de presă.
”Setea și lăcomia cu care MIDR și ANTA beneficiază de favoruri din partea grupării Vîlcu-Andronachi pentru a asigura continuitatea ilegalităților, a constituit motivul de bază pentru elaborarea proiectelor de lege descrise mai sus, care urmăresc scopul de a-și păstra și lărgi bazinul de colectare a veniturilor ilegale.
Proiectele de lege promovează elementele de corupție și încearcă de a diminua gradul de transparență a activității MIDR și ANTA, urmărește excluderea necesității motivării și argumentării activităților administrative și de control ale acestor instituții.
APOTA atenționează despre pericolul adoptării în redacția actuală a proiectelor de lege descrise mai sus și declară că dacă în scurt timp nu va fi inițiat procesul de ajustare a acestora la principiile europene, în luna octombrie 2023 vor fi inițiate acțiunile de protest ale transportatorilor”, se arată în nota de presă.
Adăuga comentariu