”Unde se vrea Republica Moldova în 7 ani? Strategia Moldova Europeană 2030, susținută joi în prima lectură în Parlament, are o serie de indicatori de performanță care își propune să situeze Moldova în rîndul țărilor avansate”, o spune Andrei. Spînu. Viceprim-ministru. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale într-o postare pe pagina sa de facebook.
Acesta a enumerat și ce acțiuni se vor în infrastructură și dezvoltare regională și locală.
În sectorul energetic se dorește:
- Crearea centrelor regionale ecoenergetice prin utilizarea resurselor energetice regenerabile;
- Instalarea a circa 410 MW capacități noi de generare a energiei electrice din surse regenerabile;
- Interconectarea sistemelor electroenergetice Moldova-România și crearea depozitelor de gaze naturale comune;
- Asigurarea condițiilor de producere a biomasei lemnoase în cantități industriale și dezvoltarea capacităților de producție a diferitor tipuri de biocombustibili;
- Promovarea întreprinderilor durabile și crearea locurilor de muncă decente prin promovarea antreprenorialului ecologic.
În domeniul dezvoltării regionale, locale și construcții se dorește:
- Creșterea competitivității și ocupării forței de muncă în regiunile țării, ridcînd astfel calitatea vieții uniform în toate orașele și localitățile Moldovei;
- Dezvoltarea sistemelor de apă și canalizare;
- Dezvoltarea unui mecanism de finanțare a programelor și proiectelor de dezvoltare regională;
În domeniul transporturilor se dorește:
- Elaborarea Strategiei de Mobilitate în domeniul transportului și infrastructurii drumurilor pe termen lung;
- Dezvoltarea hub-urilor logistice multimodale în regiunile țării;
- Dezvoltarea infrastructurii rutiere adaptată circulației bicicliștilor și altor mijloace de mobilitate individuală;
- Modernizarea parcului de autobuze pentru rutele raionale și interraionale, migrarea la vehicule non poluante și transport alternativ.
În domeniul infrastructurii drumurilor se dorește:
- Mărirea bugetului pentru asigurarea unei infrastructuri rutiere sigure;
- Valorificarea eficientă a finanțărilor externe pentru modernizarea și reabilitarea drumurilor;
- Includerea în proiectarea drumurilor standardele de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități;
- Elaborarea Proiectului Național “Construirea autostrăzii Chișinău-Iași” pentru integrarea țării noastre în rețeaua europeană de transport TEN-T;
- Reabilitarea, consolidarea și construirea podurilor rutiere de frontieră peste rîul Prut, inclusiv la Ungheni, Sculeni, Nisporeni, Leușeni, Leova, Cantemir și Cahul;
- Identificarea mecanismelor de susținere a operatorilor de transport rutier care afectează servicii regulate.
În domeniul feroviar se dorește:
- Extinderea rețelei de cale ferată pentru asigurarea interconexiunii municipiilor din țară;
- Interconectarea căilor ferate între Moldova și România, cu ecartament european Galați – Chișinău și Iași – Chișinău;
În transport naval se dorește:
- Curățirea și amenajarea albiei rîului Prut pentru asigurarea navigației fluviale de la estuar pînă la portul fluvial Ungheni;
- Elaborarea studiului de fezabilitate pentru extinderea portului Giurgiuleși și construcția unui port uscat și conectat la infrastructura feroviară.
În transportul aerian se dorește:
- Deschiderea Aeroportului regional din localitatea Mărculești;
- Continuarea politicilor Open Sky de diversificare a destinațiilor în funcție de interesele socio-economice;
- Dezvoltarea uni terminal cargo aerian ce ar presta servicii la nivelul standardelor internaționale.
”Așa e în Europa și așa va arăta Moldova, dacă muncim cu sinceritate, răbdare și perseverență. Avem o unică aspirație - spre UE!”, a scris Spînu.
Reamintim că strategia națională de dezvoltare „Moldova Europeană 2030” a fost aprobată de Parlament joi. Proiectul a fost susținut de 52 de parlamentari. Proiectul a fost elaborat de Guvern cu suportul partenerilor de dezvoltare, avînd scopul de a spori în mod vizibil calitatea vieții oamenilor.
Adăuga comentariu