În urma modificărilor adoptate la Legea nr.121/2007, vor fi concretizate procedurile de comercializare a întreprinderilor de stat/municipale, evitînd astfel ratarea veniturilor în bugetul de stat în urma înstrăinării patrimoniului public.
Cu intrarea în vigoare a acestei legi, va fi posibil de privatizat doar complexul patriomonial în întregime la o valoare rezultată dintr-o expertiză efectuată în conformitate cu standardele internaționale de evaluare de către un evaluator independent, dar nu mai mică decît prețul determinat în corespundere cu Legea nr.1308/1997 privind prețul normativ și modul de vînzare-cumpărare a pămîntului.
De asemenea, sînt operate modificări privind reglementarea prețului inițial de vînzare a terenurilor libere de construcții, care trebuie să fie cel puțin egal cu valoarea rezultată dintr-o expertiză efectuată după aceeași metodă ca și pentru complexul patrimonial unic, dar nu va fi mai mic decît prețul determinat în corespundere cu Legea nr.1308/1997 privind prețul normativ și modul de vînzare-cumpărare a pămîntului. Astfel, acesta va avea un preț de vînzare nu mai mic de 36 169,48 lei pentru un grad-hectar. În prezent, acesta este de 19 873,34 lei.
Menționăm că ultima indexare a tarifelor utilizate pentru calcularea prețului normativ al pămîntului a fost efectuată în 2009. Coeficientul de indexare se stabilește în funcție de rata inflației. Alte tarife au fost stabilite după cum urmează:
- pentru vînzarea-cumpărarea terenurilor cu destinație agricolă, loturilor de pămînt de pe lîngă casă şi loturilor pomicole – 1 130,31 lei (de la 621,05 lei anterior);
- pentru înstrăinarea forțată a terenurilor agricole, loturilor de pămînt de pe lîngă casă şi loturilor pomicole – 2 260,59 (de la 1242,08 lei anterior);
- pentru excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinație agricolă și ale fondului silvic, precum şi din circuitul agricol – 36 169,48 (de la19 873, 34 lei anterior).
De asemenea, va fi îmbunătățit procesul de administrare corporativă a întreprinderilor de stat. În acest sens, reprezentanții unei singure autorități publice centrale de specialitate nu pot constitui majoritatea în componența consiliului de administrație/comisiei de cenzori al întreprinderii de stat.
Adăuga comentariu