Potrivit BNS, exporturile de mărfuri destinate țărilor UE au însumat 1,8 miliarde de dolari, cu 1,7% mai puțin față de 2018. Acestea dețin o cotă de 65,9% din totalul exporturilor. În 2018 ponderea lor era de 68,8%. Țările CSI au fost prezente în exporturile Moldovei cu o pondere de 15,6%, iar în anul 2018 – de 15,4%, ce corespunde unei valori de 435 de milioane de dolari. Reexporturile de mărfuri străine au însumat 781,5 milioane de dolari, circa 28,1% din total exporturilor sau cu 8,5% mai puțin comparativ cu 2018, transmite noi.md cu referire la IPN.
În 2019, comparativ cu 2018, s-au marcat creșteri la exporturile de mașini și aparate electrice, legume și fructe, produse medicinale, semințe și fructe oleaginoase, cereale, hrană destinată animalelor, grăsimi și uleiuri vegetale, mobilă etc. Totodată s-au micșorat exporturile de îmbrăcăminte, țesături, articole textile, zahăr, miere, produse lactate și ouă de păsări, produse chimice organice, animale vii, încălțăminte, cafea, ceai, cacao și blănuri brute etc.
Analiza evoluției exporturilor pe țări în 2019, comparativ cu 2018, relevă majorarea exporturilor în Turcia, Federația Rusă, Germania, Elveția, Republica Cehă, Polonia, Bulgaria, Spania, Ungaria, Israel etc. În același timp s-au micșorat exporturile în Italia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Romînia, Franța, Serbia, Emiratele Arabe Unite, Kazahstan, Arabia Saudită etc.
Solicitat de IPN, economistul Viorel Chivriga, a spus că creșterea raportată este una foarte mică. Pentru 2019 poate fi remarcată creșterea exporturilor care a avut loc către Turcia și scăderea înregistrată către Romînia. Economistul este de părere că recenta extindere a listei de companii care pot exporta pe piața rusă fructe și legume nu va contribui la o eventuală creștere a exporturilor pe viitor. Potrivit lui Viorel Chivriga, companiile au de muncit pentru a recupera încrederea pe care au pierdut-o în fața partenerului rus.
În opinia economistului, în prezent cererea pe piață nu este așa de mare. Economiile țărilor din vest și nu doar, sînt într-o situație mai precară față de anii precedenți. Nu există o creștere economică vizibilă, puternică, iar consumatorii dau preferință produselor cunoscute. Pe de altă parte, susține Viorel Chivriga, economia Republicii Moldova a ajuns la o linie, iar creșterea exporturilor nu va fi vizibilă în următorii ani. Pentru a obține mai mult este nevoie de performanță, investiții și o finanțare mult mai mare a economiei naționale și de transfer de experiență.
Adăuga comentariu