Potrivit șefului departamentului, în prezent CPC rămîne cea mai profitabilă direcție de aprovizionare, așa că republica ar dori să o păstreze. Cu toate acestea, a adăugat Achkulakov, în următorii doi ani, Kazahstanul va crește producția de petrol de la actualele 85,7 milioane de tone pe an la 103 sau 107 milioane. Sînt necesare capacități suplimentare pentru a furniza aceste volume.
Comentariile despre importanța rutelor alternative pentru exporturile de petrol în Kazahstan au venit după numeroase probleme de aprovizionare prin CPC care au apărut în cursul anului. La sfîrșitul lunii august, livrările au fost limitate sau complet oprite deja de patru ori.
Inițial, unitățile de acostare la distanță (TLU) au fost avariate din cauza unei furtuni, apoi și-au oprit activitatea din cauza curățării zonei de apă de obuzele din Marele Război pentru Apărarea Patriei, apoi Tribunalul Districtual Primorsky din Novorossiysk a cerut oprirea lucrărilor de consorțiul. Această din urmă decizie a fost atacată cu recurs.
Cu toate acestea, la sfîrșitul lunii august, lucrările a două dintre cele trei TLU au fost oprite din cauza avariilor. Reparația va dura cel puțin o lună, dar experții nu exclud că lucrările se vor întinde pînă în primăvară. Singura veste bună a fost absența avariei pe cel de-al treilea TLU, ceea ce a fost confirmat de sondaj.În acest context, președintele Kazahstanului, Kassym-Jomart Tokayev, a instruit guvernul să caute de urgență modalități de a furniza petrol pe piața mondială, ocolind Rusia.
Dauren Karabaev, vicepreședintele Consiliului pentru Economie și Finanțe al Companiei Naționale din Kazahstan KazMunayGas (KMG), a declarat că negocierile privind transportul petrolului sînt în desfășurare cu Azerbaidjan. Acesta din urmă are două conducte de petrol Baku-Tbilisi-Ceyhan și Baku-Supsa. Ele pot fi folosite pentru transportul petrolului kazah după ce acesta a fost transportat prin Marea Caspică. Karabaev nu a oferit detalii despre discuție.
Adăuga comentariu