Astfel, numărul total de abonați s-a micșorat, în comparație cu anul 2016, cu circa 27,4 mii (-2,3%) și a însumat 1 mil. 143,8 mii, volumul total al traficului a scăzut cu 236,1 mil. minute (-12,9%) și a alcătuit peste 1 mld. 587,8 mil. minute, iar volumul total al vînzărilor serviciilor respective s-a diminuat cu 180,6 mil. lei (-20,6%) și a totalizat 695 mil. 510,8 mii lei.
Potrivit datelor prezentate ANRCETI de cei 20 de furnizori activi de servicii de telefonie fixă, diminuarea numărului de abonați a fost determinată de micșorarea bazelor de abonați ai S.A. ”Moldtelecom” cu mai bine de 25,5 mii (-2,5%) și ai furnizorilor alternativi de telefonie fixă - cu 1,9 mii (-1,5%). Urmare a acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă la 100 de locuitori ai republicii a scăzut, față de anul 2016, cu 0,8 puncte procentuale și a alcătuit 32,2%.
Micşorarea volumului traficului de voce în reţelele de telefonie fixă a fost cauzată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Astfel, traficul către alte reţele fixe a scăzut - cu 12,9%, traficul către reţelele internaţionale - cu 28,6%, traficul către reţelele mobile – cu 13,3% și traficul de interconectare - cu 7,9%. În consecință, traficul mediu lunar de voce per abonat s-a micșorat cu 10,3% și a alcătuit 178 minute (două ore şi 58 minute).
Diminuarea volumului total al vînzărilor pe piața de telefonie fixă a fost determinată de scăderea vînzărilor realizate de toți furnizorii activi ai acestor servicii. Vînzările Moldtelecom au scăzut cu 177,1 mil. lei (-21%) și au totalizat circa 667,7 mil. lei, iar vînzările furnizorilor alternativi s-au micșorat cu 3,5 mil. lei (-11,2 %) și au însumat 27,8 mil. lei. Urmare a acestei evoluții, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu 18,6% și a constituit circa 50 lei. S.A.”Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 54 lei (în scădere cu 18,8%), iar furnizorii alternativi – un ARPU de 18,3 lei (în scădere cu 10,4%).
În ultimii zece ani, valoarea pieței serviciilor de telefonie fixă a scăzut de mai bine de trei ori: de la 2,3 mld. lei, în anul 2007, la 695 mil. 510,9 mii lei, în anul 2017. Această scădere majoră a fost cauzată de schimbarea preferințelor de consum ale populației de la telefonia fixă la telefonia mobilă și la rețeaua Internet care oferă soluții alternative mai atractive de comunicare.
Adăuga comentariu