Transnistria stiri: 1406
Preşedintele stiri: 4067

Serviciul 112 va deveni funcțional la sfîrșitul anului curent

27 iul. 2016,, 17:45   Societate
2256 0
Служба 112 станет функциональной в конце текущего года
Foto: mail.ru

Guvernul a aprobat propunerea Ministerului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor și a decis adoptarea bugetului pentru Serviciul național unic pentru apelurile de urgență 112 pentru anul 2016 în sumă de 50 de milioane de lei, alocări de la bugetul de stat.


Din totalul cheltuielilor 2,4 milioane se prevăd pentru personal și 42,4 milioane pentru investiții.

Serviciul de urgență 112 a apărut la iniţiativa Suediei, în urma deciziei Consiliului Europei din 29 iulie 1991. La 26 februarie 1998, decizia a fost consolidată prin Directiva 98/10/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind aplicarea furnizării unei reţele deschise (FRD) la telefonia vocală şi la serviciul universal pentru telecomunicaţii într-un mediu competitiv.

În Moldova Serviciul 112 este legiferat prin legea respectivă din 2014, care este în vigoare din iulie 2015 și urma să cumuleze serviciile 901, 902 și 903. Numerele serviciilor respective de urgență urmează să funcționeze în paralel (?) cu numărul 112, pînă la momentul aprobării unei hotărîri de Guvern în acest sens. Iar pînă la acel moment Guvernul urma:

- să prezente Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu legea respectivă;
- să aducă actele sale normative în concordanţă cu legea;
- să asigure revizuirea şi abrogarea de către ministere şi alte autorităţi administrative centrale a actelor normative ce contravin legii respective;
- să asigure elaborarea actelor normative care vor reglementa aplicarea legii.

La începutul lunii martie curent Guvernul a creat Serviciul naţional unic pentru apelurile de urgenţă 112 cu statut de instituţie publică și a aprobat:

Conceptul tehnic al Sistemului informaţional automatizat al Serviciului naţional unic pentru apelurile de urgenţă 112;
Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comitetului coordonator interdepartamental pentru asigurarea interacţiunii dintre Serviciul naţional unic pentru apelurile de urgenţă 112 şi serviciile specializate de urgenţă;
Programul naţional privind implementarea Serviciului naţional unic pentru apelurile de urgenţă 112.

Tot în martie a.c. ministrul Vasile Botnari declarase că pînă la sfîrșitul anului 2016 serviciul de urgență 112 va deveni funcțional, dar va fi implementat pe etape şi va fi dat în exploatare integral către anul 2018. Se prevede ca Centrul de date a Serviciului 112 va avea acces la toate registrele informaționale care pot contribui la soluționarea cazurilor de urgență. Pentru asigurarea recepționării operative a apelurilor 24 de ore din 24, Centrul de date al serviciului 112 va fi amplasat în două locații. Apelurile vor fi procesate ca bază în limba română și rusă, dar va exista posibilitatea integrării altor limbi vorbite pe teritoriul Moldovei.

Conform datelor ministerului de resort, afișate anul curent, în 2014 (de date mai recente nu dispune) au fost înregistrate 1,55 mil. apeluri de urgență. Durata medie a unui apel a fost de 1,2 minute. Deci, dacă doar să presupunem că serviciul 112 este deja funcțional, după ce vor cheltui 50 mil. lei, în asemenea situație cheltuielile pentru un apel se cifrează la 27,2 lei. Adică un minut va costă pentru buget 22,6 lei. De 15 ori mai scump ca un apel la telefonia mobilă?

Dar mai urmează cheltuieli majore bugetare încă doi ani, răbdare și speranță, că totul va fi bine – așa cum afirmă demnitarii, care, inevitabil, cunosc cum ar fi necesar și eficient de cheltuit banii bugetari.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce va duce decizia de a fuziona fizica, chimia și biologia într-o singură materie școlară?