Declarațiile au fost făcute astăzi de muzicologi și compozitori, în contextul lansării Operei ”Ștefan Cel Mare”, compusă de maestrul Gheorghe Mustea.
„ În toată lumea la clasici mai întîi se face premiera și după ceea editurile tipăresc aceste lucrări, dar la noi, ca la moldoveni, e invers, fiindcă în fruntea unor instituții culturale stau oameni care habar nu au ce e asta artă. Un exemplu este directorul Ion Grosu, care este de șapte ani în fruntea Teatrului și tot de atunci nicio lucrare națională nu a sunat în acest teatru. În repertoriu este opera Alexandru Lăpușneanu, însă după moartea Mariei Bieșu, gata, s-a terminat. Este opera Luceafărul de E.Doga. De ce el nu sună, fiindcă tot este național. Teatrul nostru se limitează doar la opera italiană: Verdi, Puccini, Mascagni”, a menționat compozitorul Gheorghe Mustea.
El și-a exprimat convingerea că Teatrul de Operă trebuie să reprezinte cartea de vizită a țării, să fie o emblemă a culturii naționale, lucru care în prezent nu se întîmplă.
„Cînd a primit libretul Operei Ștefan cel Mare, dl Ion Grosu a spus că nu are nevoi de libret. El n-are nevoie de istorie, de muzică!. E o problemă dureroasă pentru noi oamenii de artă și muzicienii. În toate țările se montează în primul rînd operele naționale”, a mai remarcat Gheorghe Mustea.Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din Moldova a lansat un apel către conducerea Teatrulului de a monta Opera „Ștefan cel Mare”.
Muzicologii au remarcat că toate încercările de a colabora cu Teatrul de Operă și Balet și de a iniția proiecte comune în ultimii ani au eșuat.
„Din 2013 cel puțin nu a sunat nicio lucrare a unui compozitor din R.Moldova pe scena teatrului. Într-adevăr în fiecare țară pentru asta există teatrul național - să fie interpretați pe lîngă compozitorii cu renume mondial, și cei din țara de origine. Avem exemple și la vecini din România, Ucraina, Rusia”, au remarcat muzicologii.
Adăuga comentariu