Cel puțin asta arată rezultatele unui sondaj realizat de iData.
La capitolul „foarte mulțumiți”, populația a menționat în primul rînd creșele și grădinițele (29.6% din răspunsuri), universitățile (24.4%), școlile și liceele (circa 21%). Există o doză de nemulțumire în rîndul a circa 12-17% din populație cu privire la fiecare din etapele de învățămînt.
Analizînd mai detaliat nivelul de încredere în două forme de învățămînt ce cuprinde un număr mai mare de elevi/studenți: școlile și liceele generale și universitățile, s-a observat următoarea tendință.
Peste jumătate din populația au încredere mare sau foarte mare în acestea, ceva mai mult în universități (57.7%), mai puțin în școli generale (54.2%). Femeile au o încredere semnificativ mai mare în aceste instituții(57.6% în școli și 61% în universități), decît bărbații (50.2% și 53.9%).
De asemenea în mediul rural, nivelul de încredere în ambele forme de învățămînt este cu circa 6 pp mai mare decît în mediul urban.
Tinerii de 18-29 ani au cea mai mică încredere în școlile generale (49.7%), iar persoanele de 60 de ani și peste - au o încredere semnificativ mai mare (57.2%), în timp ce persoanele de 30-44 ani au cea mai mare încredere în universități (65.1%), cu circa 5pp mai mult decît tinerii de 18-29 de ani.
Pe de altă parte, persoanele de 45-59 de ani au per total o încredere mai mică în ambele forme de învățămînt, compartiv cu persoanele de alte vîrste, 50.1% avînd încredere mare în școli și 47.9% în universități.
După nivelul de ocupație, angajații au o încredere mai mare în universități (60.4%) decît în școli generale (54%), iar la patroni această discrepanță e și mai mare: doar 37.7% au încredere mare în școli, pe cînd 65.1% au încredere foarte mare în universități. În rîndul elevilor și studenților, încrederea în aceste instituții este mai mică: 45.8% în șcli și 47.9% în universități.
Cea mai mare încredere în școli o au persoanele casnice (63.9%), cu cu 7pp mai mult decît încrederea în școli.
O concluzie ar fi că persoanele implicate direct în sistemul de învățămînt au o încredere mai mică în instituțiile de învățămînt, decît cei care au trecut deja prin acest sistem.
Sondajul a fost realizat de compania de cercetare de piață Date Inteligente SRL (iData) și a fost realizat pe un eșantion total de 1065 respondenți, dintre care 93.7% au fost contactați prin intermediul interviurilor telefonice asistate de computer (metoda CATI), iar restul de 6.7% au completat chestionarul prin intermediul platformei online (metoda CAWI).
Rezultatele sondajului sînt reprezentative pentru populația Republicii Moldova, cu excepția persoanelor care locuiesc în regiunea Stînga Nistrului și a cetățenilor moldoveni care trăiesc în străinătate. Studiul prezintă o marjă de eroare maximă de eșantionare de ±3%.
Adăuga comentariu