Dumitru Roibu a făcut trimitere la datele ultimului recensămînt al populației, din 2014, menționînd că, din 2,8 milioane de oameni chestionați, două milioane s-au declarat moldoveni. Discriminați prin denumirea și conținutul disciplinei „Istoria Românilor” sînt copiii și familiile care au o altă origine etnică decît cea română, elevii fiind impuși să studieze istoria națională „în cheia românismului”, a subliniat Dumitru Roibu. Potrivit activistului, discriminaţi pot fi consideraţi şi profesorii de istorie care, poate, au altă abordare în privinţa disciplinei predate.
Dumitru Roibu a menționat că este încălcată Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială, Declaraţia universală a drepturilor omului, Convenţia ONU cu privire la drepturile omului.
Președintele Mişcării de tineret „Urmașii lui Ștefan” a făcut o analiză a manualului de istorie pentru elevii din clasa a IV-a și a constatat că sintagma „moldovean” se întîlnește de opt ori, pe cînd „român”, în diverse forme, de 92 de ori. „În România disciplina predată se numeşte Istorie, iar Republica Moldova este unica ţară în care denumirea disciplinei de istorie conţine şi denumirea unei etnii: Istoria Românilor”, a subliniat Dumitru Roibu.
Vadim Moldovan, profesor universitar, a remarcat că cel mai grav este că tinerii nu au propriile convingeri. Pentru că la școală li se spune că nu sînt moldoveni, că sînt români, îi face să aibă o abordare oscilantă față de subiectul istoriei.
Vladislav Railean, membru al Mişcării, proaspăt absolvent de liceu, spune că s-a simțit prost că a fost obligat să învețe „Istoria Românilor”, în loc să studieze istoria Moldovei. „M-am simțit discriminat şi pot spune că am rămas cu cunoştinţe mai vaste despre istoria românilor şi cu mai puține despre istoria Moldovei. Mi-aș dori ca în şcolile din ţară să fie predată istoria ţării noastre, istoria Moldovei”, a mai spus tînărul.
Adăuga comentariu