Transnistria stiri: 1451
Preşedintele stiri: 4081

Descoperire: Erupțiile vulcanice au un efect de răcire asupra încălzirii climatice

1 iul. 2023,, 04:00   Ştiinţă şi IT

Potrivit ultimului studiu realizat de un grup de climatologi remarcabili sub conducerea profesorului Man Mei Chim de la Universitatea din Cambridge, noile descoperiri privind impactul erupțiilor vulcanice asupra climei au fost surprinzătoare.

Anterior se credea că aceste erupții au un efect redus asupra încălzirii globale. Cu toate acestea, datele noi arată contrariul.
Folosind un model matematic absolut nou care combină modelele existente UKESM și Plumeria, cercetătorii au obținut rezultate mult mai exacte. Ei au folosit datele paleontologice privind concentrația de dioxid de sulf în probele de gheață și datele prin satelit privind emisiile de SO2 pentru a prognoza mai bine impactul erupțiilor vulcanice asupra climei.

S-a dovedit că erupțiile vulcanice mici, care nu au fost luate în considerare anterior, au un impact semnificativ asupra climei. Ei sînt capabili să neutralizeze pînă la 18,2% din efectul de încălzire cauzat de emisiile antropice de gaze cu efect de seră pînă la sfîrșitul secolului XXI. Acest lucru este mult mai mult decît se presupunea anterior. Această prognoză a fost publicată în ediția Geophysical Research Letters.

Este interesant de menționat că modelele climatice utilizate pentru a prognoza schimbările climatice viitoare nu au luat în considerare acest factor. Studiul a arătat că modelele existente subestimează rolul erupțiilor vulcanice și efectul lor de răcire asupra climei. Se prognozează că erupții vulcanice vor avea loc mai frecvent pînă la sfîrșitul secolului XXI comparativ cu secolele anterioare, iar acest lucru poate duce la o încetinire a încălzirii globale timp de cîțiva ani și chiar la o fază de răcire între 2034 și 2060.

Este important de menționat că impactul erupțiilor vulcanice asupra climei va depinde de limitările emisiilor antropice de gaze cu efect de seră. Într-un scenariu cu limite minime de emisii, cunoscut sub numele de SP3-7.0, emisiile vulcanice pot compensa pînă la 18,2% din impactul antropic asupra climei.

Noile rezultate vor fi importante pentru îmbunătățirea prognozelor privind viitoarele schimbări climatice și pentru dezvoltarea strategiilor de adaptare la acestea.

La ce va duce decizia de a fuziona fizica, chimia și biologia într-o singură materie școlară?