Antreprenorii din HoReCa își aduc aminte de cele cîteva luni de lockdown, din primăvara anului trecut, ca de o perioadă neagră pentru turismul din R. Moldova. Atunci cînd trebuiau să-și deschidă ușile pentru turiști ei, de fapt, s-au văzut siliți, la propriu, să pună lacătul la ușa afacerilor, neștiind ce-i așteaptă.
Pandemia a adus ceva bun. În primul rînd, am putut să facem niște amenajări ale pensiuniiAnatol Botnaru este proprietarul unei agro-pensiuni din Butuceni, Orhei. Recunoaște că pandemia l-a luat prin surprindere mai ales că a venit în perioada cînd își dezvolta afacerea, prin urmare, avea nevoie de bani pentru investiții. A activat în minus, iar angajații fără remunerare, pe datorie, spune antreprenorul: „După succesul mare pe care l-am avut noi în turismul rural și în turismul de evenimente culturale, a venit pandemia. Imediat am fost închiși, după care am mai avut norocul printre primii să fiu bolnav de covid, însă pandemia a adus ceva bun. În primul rînd, am putut să facem niște amenajări ale pensiunii. A apărut timp liber și atunci am hotărît cu echipa noastră care s-a oferit să lucreze pe datorie, am făcut și amenajările, am făcut și restartare la evenimente. Le vom face mai mici, pentru că turismul trebuie să dezvolte satele.
Pentru antreprenorii moldoveni, la scurt timp după ieșirea din lockdown, colacul de salvare a venit din partea turiștilor locali. Tot din cauza pandemiei, aceștia au renunțat la vacanțele „all inclusive” din străinătate și au optat pentru pensiunile autohtone. Aurelia Cotelnic, managera unui complex turistic din Brănești, spune că pentru a atrage vizitatori a organizat pe tot parcursul pandemiei, după ce s-au ridicat o parte din restricții, concerte în aer liber. A fost o mînă de ajutor întinsă inclusiv artiștilor, care și-au pierdut sursele de venit din cauza restricțiilor:
Turismul din R. Moldova a fost sprijinit și de ambasadele și organizațiile occidentale. Bunăoară, alături de Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională, pe scurt USAID și ambasada Suediei, autoritățile moldovene au lansat campania de promovare „Neam pornit”. A fost creată, bunăoară, o mapă cu peste 400 de zone turistice: vinării, agropensiuni, mănăstiri sau campinguri. Directoarea pentru Europa în cadrul Organizației Mondiale a Turismului, Alessandra Priante, a îndemnat antreprenorii din domeniul turistic să gîndească strategii de recucerire a călătorilor străini, dar și să aplece urechea la cerințele celor locali:
„De fapt, este foarte important să fim cu ochii pe tendințele din domeniu. Ce vă recomandăm noi pentru o recuperare rapidă e să puneți accentul pe durabilitate și inovație în afacerile Dvs. Fără aceste calități nu vom putea reveni și transforma în oportunitate, dacă pot spune așa, această pandemie. Partea bună e că lumea a înțeles că turismul este un sector foarte important pentru economiile naționale, care contribuie la produsul intern brut și oferă foarte multe locuri de muncă.”
Un sondaj realizat de compania sociologică și de marketing Magenta în primele luni ale pandemiei arăta că cele mai mari piedici invocate de turiștii moldoveni sînt prețurile exagerate la pachetele oferite de pensiuni, lipsa informației despre locurile ce pot și merită a fi vizitate și mai ales cum pot ajunge la acestea. De asemenea, majoritatea au vorbit și despre drumurile proaste ce pot compromite orice călătorie.
Adăuga comentariu