X 
Cutremure stiri: 503

Expert-Grup: Licitaţiile pentru lucrările de reparaţie şi întreţinere a drumurilor, formale; Autorităţile favorizează un număr limitat de companii

24 iul. 2015,, 09:30   Societate
2754 0

Foto: adevarul.ro

Suspiciuni de nereguli în organizarea licitaţiilor pentru lucrările de reparaţie şi întreţinere a drumurilor. Experţii din cadrul Centrului Analitic Independent „Expert-Grup” afirmă că autorităţile ar favoriza un număr limitat de companii să cîştige contracte cu statul în valoare de sute de milioane de lei. De cealaltă parte, viceministrul Transporturilor Anatol Usatîi respinge acuzaţiile şi spune că totul se întîmplă din cauza numărului redus al companiilor competitive pe piaţă.

Potrivit specialiştilor din cadrul „Expert-Grup”, care au prezentat un studiu privind transparenţa utilizării Fondului Rutier al Republicii Moldova, 11 companii autohtone, specializate în reabilitarea drumurilor, cîştigă în fiecare an contracte bănoase cu statul, de pe urma cărora încasează venituri de sute de milioane de lei. La licitaţii participă şi alte firme, dar competiţia este una mai degrabă formală, spun experţii.

„Valoarea acestor contracte constituie 80-90% din totalul finanţărilor pentru lucrări de reparaţie din fondul rutier. Se creează un risc de creare a oligopolului pe piaţa lucrărilor de reparaţie a drumurilor. Organizarea procedurilor de achiziţie ar putea să fie o legiferare a acestui oligopol”, a menţionat Serghei Merjan, consultant „Expert-Grup”.

Totodată, directorul de programe „Expert-Grup”, Dumitru Budianschi, a declarat: „Noi avem un sector privat netransparent, care participă la licitaţii necinstit, cu capacităţi îndoielnice deseori şi acţionează în detrimentul competiţiei. Este o situaţie destul de gravă pentru noi. Dacă pe piaţă nu este o competiţie sănătoasă, noi o să primim ceva care din start ştim că este legalizarea unui monopol ascuns”.
Ministerul Transporturilor are însă o explicaţie.

„La fiecare contract sînt şi cerinţe pentru contractor. El trebuie să aibă experienţă, trebuie să aibă echipament, personal calificat. Pentru Moldova, 11 asta este o cifră mare. Companiile sînt cele care într-adevăr au uzine de asfalt, au echipamente moderne, calculate. Restul companiilor, eu pot să vă arăt lista, e o listă foarte mare, dar cu excepţia a trei gredere ei nu au nimic. Noi nu permitem aşa participare la licitaţie”, a spus viceministrul Transporturilor, Anatol Usatîi.

Totodată, experţii sugerează că în anul 2014 distribuţia resurselor financiare destinate reparaţiei drumurilor în raioanele ţării s-ar fi realizat pe criterii politice. Banii au fost repartizaţi în mod inechitabil, iar de cele mai mari alocaţii, de peste 20 la sută din totalul fondului, au beneficiat raioanele Străşeni, Soroca, Hînceşti, Ialoveni.

În acest context, director de programe „Expert-Grup” a firmat că „fondul Rutier în situaţia actuală serveşte pentru asigurarea intereselor de partid a unei părţi a alianţei de guvernare. Este o constatare care rezultă din modul cum au fost alocaţi banii”.

„La Străşeni merge reabilitarea drumului R1, care se face din fondurile internaţionale. Este drumul principal, dar trebuie să facem şi realocarea utilităţilor şi drumuri de acces ş.a.m.d. Noi avem angajamente faţă de donatori. La Soroca s-au construit drumuri compacte, dar noi avem angajamente să facem drumuri de acces, intersecţii”, a adăugat viceministrul Transporturilor.

În anul 2014, Fondul Rutier al Republicii Moldova a constituit 1 miliard 366 milioane de lei.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Utilizați inteligența artificială în munca/studiile dumneavoastră?
Caii moldovenești, în centrul unui scandalСандуляк Владислав