Cutremure stiri: 505

Cum se obțin autorizațiile în Moldova

13 feb. 2016,, 13:40   Business
6650 1
Расследование ZDG: Как в Молдове получают авторизации?
Foto: finatica.by
Ofi­cial, obţi­ne­rea unei auto­ri­za­ţii de fun­cţio­nare pen­tru orice per­soană care doreşte să ini­ţieze o afa­cere este o pro­ce­dură gra­tu­ită, care durează maxi­mum 20 de zile. Aşa spune legea. În rea­li­tate, pen­tru a avea în mână o ast­fel de auto­ri­za­ţie, între­prin­ză­to­rii înce­pă­tori sunt puşi în situ­a­ţia să par­curgă un drum ane­vo­ios, care poate dura chiar şi jumă­tate de an, în acest pro­ces fiind nevoie de vizi­tat un şir de insti­tu­ţii pen­tru obţi­ne­rea unor docu­mente mai mult sau mai puţin impor­tante. De biro­cra­ţia exce­sivă pro­fită inter­me­di­a­rii care, con­tra câtorva mii de lei, pro­mit obţi­ne­rea unei ast­fel de auto­ri­za­ţii în maxi­mum o lună de zile, prac­tic fără impli­ca­rea ta.

Auto­ri­tă­ţile pro­mit şi ele, de câţiva ani deja, libe­ra­li­za­rea regi­mu­lui de obţi­nere a unei auto­ri­za­ţii de fun­cţio­nare pen­tru comerţ. Atunci când a sem­nat Acor­dul de Aso­ci­ere cu Uniu­nea Euro­peană, R. Mol­dova chiar s-a anga­jat să „opti­mi­zeze sis­te­mul de auto­ri­za­ţii la etapa ini­ţi­e­rii acti­vi­tă­ţii antre­pre­no­ri­ale prin imple­men­ta­rea ofi­ci­i­lor unice pen­tru deser­vi­rea în com­plex a înce­pe­rii acti­vi­tă­ţii de către subie­cţii pieţei”. În febru­a­rie 2015, Tudor Copaci, pe atunci vice­mi­nis­tru al Eco­no­miei, anu­nţa insti­tu­i­rea meca­nis­mu­lui de ghi­şeu unic la emi­te­rea auto­ri­za­ţiei de fun­cţio­nare.

Promisiunile neonorate ale autorităţilor

„Actu­al­mente, pen­tru desfă­şu­ra­rea afa­ce­rii în comerţ, de la ope­ra­to­rul eco­no­mic se soli­cită un număr extins de acte per­mi­sive (auto­ri­za­ţii, cer­ti­fi­cate, avize, licenţe etc.). Majo­ri­ta­tea din­tre aces­tea se dub­lează, impun cos­turi majore, timp, resurse finan­ci­are şi umane. Iată de ce, în acest pro­iect, ne-am pro­pus să exclu­dem atât regle­men­tă­rile con­tra­dic­to­rii şi nor­mele inu­tile la eli­be­ra­rea auto­ri­za­ţi­i­lor în comerţ, care cre­ează impe­di­mente în acti­vi­ta­tea agenţi­lor eco­no­mici, cât şi supra­pu­ne­rile de fun­cţii de auto­ri­zare şi con­trol ale auto­ri­tă­ţi­lor publice locale (APL) şi cen­trale (APC) în dome­niul come­rţu­lui”, recu­noş­tea Tudor Copaci. Acesta menţiona că modi­fi­că­rile în legi­sla­ţie vor per­mite redu­ce­rea sem­ni­fi­ca­tivă a pro­ce­du­ri­lor şi a eta­pe­lor de eli­be­rare a auto­ri­za­ţi­i­lor de fun­cţio­nare în comerţ exis­tente în pre­zent, iar agenţii eco­no­mici îşi vor ridica auto­ri­za­ţia de fun­cţio­nare în comerţ în 7 – 14 zile.

Nu a fost să fie. Deşi ne aflăm deja în febru­a­rie 2016, pro­iec­tul nu a fost încă imple­men­tat. Între timp, Tudor Copaci a ajuns, de la Minis­te­rul Eco­no­miei, în fun­cţia de secre­tar adjunct al Guver­nu­lui în Cabi­ne­tul Filip. Acesta nu-şi mai amin­teşte deta­lii des­pre acea pro­mi­siune, însă crede că insta­bi­li­ta­tea poli­tică a fost de vină pen­tru fap­tul că pro­iec­tul ghi­şe­u­lui unic nu a fost imple­men­tat. „A fost o peri­oadă înde­lun­gată în care m-am deta­şat şi nu vă pot spune multe. Nu pot să vă spun care au fost impe­di­men­tele fiindcă acum chiar nu ţin minte. Cred că insta­bi­li­ta­tea poli­tică a fost un impe­di­ment, pen­tru că nu s-au luat deci­zii poli­tice. Cred că asta a fost”.

Legea despre autorizaţii

Eli­be­ra­rea unei auto­ri­za­ţii de fun­cţio­nare pen­tru comerţ pe teri­to­riul R. Mol­dova este regle­men­tată de Legea cu pri­vire la come­rţul inte­rior. Fie­care oraş, însă, are pro­priul regu­la­ment, în baza căruia orga­ni­zează eli­be­ra­rea unei ast­fel de auto­ri­za­ţii. La gene­ral, legea spune că auto­ri­za­ţia de fun­cţio­nare se eli­be­rează comer­ci­an­tu­lui în urma unei cereri depuse la auto­ri­ta­tea admi­nis­tra­ţiei publice locale în ter­men de 20 de zile calen­da­ris­tice. La cerere, înce­pă­to­rul în afa­ceri tre­buie să depună mai multe acte, obţi­ne­rea cărora durează câteva luni. Bună­oară, pen­tru a des­chide un maga­zin ali­men­tar, e nevoie de o auto­ri­zare sani­tară, care poate fi obţi­nută doar de la Cen­trul de Sănă­tate Publică. Tot­o­dată, pen­tru maga­zi­nele care fun­cţio­nează în blo­curi, e nevoie şi de un acord din par­tea loca­ta­ri­lor.

De ase­me­nea, e nevoie de cer­ti­fi­ca­tul de con­fe­rire a cate­go­riei şi con­trac­tul înche­iat cu un labo­ra­tor acre­di­tat pen­tru inves­ti­ga­rea pro­be­lor cali­tă­ţii mate­ri­i­lor prime şi pro­du­se­lor pre­pa­rate din ele. Supli­men­tar aces­tor acte, la cere­rea de obţi­nere a auto­ri­za­ţiei de fun­cţio­nare se ane­xează şi un con­tract pen­tru trans­por­ta­rea deşe­u­ri­lor mena­jere solide, care se încheie, în Chi­şi­nău, doar cu Între­prin­de­rea Muni­ci­pală (ÎM) „Auto­sa­lu­bri­tate”, iar în cele­lalte oraşe, cu între­prin­de­rile locale res­pon­sa­bile de ges­tio­na­rea deşe­u­ri­lor. În Chi­şi­nău, de exem­plu, pen­tru eva­cu­a­rea unui m³ de deşe­uri, repre­zen­tanţii ÎM „Auto­sa­lu­bri­tate”, con­tac­taţi de noi, ne-au spus că e nevoie de 90 de lei, bani care se achită lunar, în fun­cţie de can­ti­ta­tea de deşe­uri. „Noi nu avem treabă cu auto­ri­za­ţia. Cu noi sem­naţi con­tract pen­tru a fi curat”, ne-a repli­cat o anga­jată de la „Auto­sa­lu­bri­tate”, atunci când am întrebat-o, în cali­tate de potenţial cli­ent, des­pre actele şi pro­ce­dura prin care poate fi sem­nat con­trac­tul cu între­prin­de­rea muni­ci­pală în vede­rea obţi­ne­rii unei auto­ri­za­ţii de fun­cţio­nare.

Vlad Şuleanschi, admi­nis­tra­to­rul unui res­ta­u­rant des­chis anul tre­cut în cen­trul Chi­şi­nă­u­lui, spune că, în cazul lor, obţi­ne­rea tutu­ror auto­ri­za­ţi­i­lor nece­sare pen­tru des­chi­de­rea res­ta­u­ran­tu­lui a durat vreo şase luni. „Noi am hotă­rât din start că nu plătim mită, de asta a şi durat mult obţi­ne­rea auto­ri­za­ţi­i­lor. Cea mai mare pro­blemă pe care o văd e că nu-ţi este clar de unde să începi ca să pri­meşti auto­ri­za­ţie, care cer­ti­fi­cat îţi tre­buie în pri­mul rând, care-i pro­ce­sul, unde te înre­gis­trezi… Să faci o firmă e foarte sim­plu, în două zile ai firma gata. Mai departe – durează”.

Şuleanschi spune că cel mai lung a fost pro­ce­sul de obţi­nere a auto­ri­za­ţiei sani­tare de la Cen­trul de Sănă­tate Publică (CSP) Chi­şi­nău, deo­a­rece, spune el, multe reguli sunt încă de pe vre­mea URSS, fiind foarte neclare. „Cauţi legea pe inter­net şi nu o găseşti. Nimeni nu-ţi spune exact cum ar tre­bui să fie. Nu este o cla­ri­tate, nu ştii ce paşi tre­buie să urmezi. Noi mer­geam, prac­tic, cu ochii închişi. După CSP Chi­şi­nău, am ajuns la ANSA (Agenţia Naţio­nală pen­tru Sigu­ranţa Ali­men­te­lor, n.r.). Asta-i una şi ace­eaşi auto­ri­za­ţie ca şi cea de la CSP, ei veri­fică ace­leaşi lucruri, pur şi sim­plu, eu tre­buie să plă­tesc în ambele părţi. Sin­gura dife­renţă e că ANSA m-a între­bat dacă am sau nu aba­tor şi dacă eu omor sau nu ani­male în res­ta­u­rant. O mare pro­blemă la ANSA e că la ei cer­ti­fi­ca­tul se eli­be­rează în 20 de zile lucră­toare. Asta e foarte-foarte mult, aproape o lună de zile, dar fără acest cer­ti­fi­cat nu poţi merge mai departe”, poves­teşte tână­rul între­prin­ză­tor.

„Toţi se simt şefi”

După obţi­ne­rea avi­ze­lor sani­tare, spune Vlad Şuleanschi, au urmat alte zile de aştep­tare, alte taxe achi­tate şi noi dru­muri la pre­tură, la Dire­cţia gene­rală comerţ, ali­men­ta­ţie publică şi pres­tări ser­vi­cii a Con­si­li­u­lui muni­ci­pal Chi­şi­nău şi la Ser­vi­ciul Fis­cal de Stat. „În total, a durat aproape şase luni. În tot acest timp plă­team chi­ria loca­lu­lui, care nu e deloc ieftină, chiar dacă nu acti­vam. Oame­nii din aceste insti­tu­ţii parcă nu lucrează în inte­re­sul cetă­ţea­nu­lui. Toţi se simt şefi. Tre­buie să-i aduci şi să-i duci cu maşina. De ce? Eu doar am plătit pen­tru aceste ser­vi­cii”, se arată indig­nat admi­nis­tra­to­rul res­ta­u­ran­tu­lui.

Într-un final, firma con­dusă de Şuleanschi a obţi­nut auto­ri­za­ţia râv­nită pen­tru o peri­oadă de un an, deşi, explică tână­rul, de obi­cei ea se eli­be­rează pe un ter­men de trei ani. În această pri­mă­vară, Şuleanschi urmează să par­curgă ace­leaşi dru­muri, pen­tru a-şi reîn­noi auto­ri­za­rea. Acest pro­ces este unul mai facil, explică oame­nii de afa­ceri cu care am dis­cu­tat la subiect, pen­tru că, spun ei, deja cunosc pro­ce­dura şi regu­lile de joc de pe tărâ­mul auto­ri­za­ţi­i­lor.

Pen­tru a vedea cât de uşor sau difi­cil este pro­ce­sul de obţi­nere a avi­zu­lui sani­tar la care a făcut refe­rire Vlad Şuleanschi, dar şi alţi antre­pre­nori şi expe­rţi, am sunat în anti­ca­mera Cen­tru­lui Naţio­nal de Sănă­tate Publică. Le-am spus că vrem să obţi­nem auto­ri­za­ţie pen­tru un maga­zin ali­men­tar pla­sat în Chi­şi­nău. Am fost dire­cţio­naţi către CSP Chi­şi­nău. Aici ni s-a dat un alt număr de tele­fon, al secţiei Mediu a CSP. Nici de această dată, însă, nu am putut afla ce tre­buie să facem pen­tru a obţine auto­ri­za­ţia. Ni s-a spus că de acest lucru este res­pon­sa­bilă secţia Sănă­ta­tea Ali­men­te­lor şi că tre­buie să ape­lăm la un alt număr de tele­fon. Pe tot par­cur­sul zilei de mier­curi, 3 febru­a­rie, la numă­rul de tele­fon de la secţia Sănă­ta­tea Ali­men­te­lor nu a răs­puns nimeni.

Dat fiind că la tele­fon nu am putut afla de ce acte avem nevoie şi ce tre­buie să facem pen­tru a obţine (preţi­oasa) auto­ri­za­ţie sani­tară, ne-am depla­sat la sediul CSP Chi­şi­nău. Aici, fun­cţio­nara care pri­mea cere­rile pen­tru auto­ri­za­ţie ne-a spus că, pe lângă cere­rea pe care tre­buie s-o com­ple­tăm, e nevoie şi de con­trac­tul de arendă a spa­ţi­u­lui, extra­sul de pro­pri­e­tate cu pla­nul încă­pe­rii şi extra­sul fir­mei, iar avi­zul îl vom primi în 10 zile lucră­toare. Cât des­pre cos­turi şi con­di­ţi­ile pe care ar tre­bui să le înde­pli­nim pen­tru a primi avi­zul, ni s-a spus că asta ne va spune exe­c­u­to­rul, atunci când va ajunge la faţa locu­lui.

Şefa CSP: „Încă o dată am să-i atenţionez”

La scurt timp, am apelat-o pe Lumi­niţa Suveică, şefa CSP Chi­şi­nău. Am întrebat-o de ce mai mulţi antre­pre­nori se plâng de pro­ce­sul difi­cil prin care insti­tu­ţia eli­be­rează auto­ri­za­ţi­ile sani­tare. Aceasta ne-a spus că, „dacă obiec­ti­vul se des­chide pen­tru prima dată, noi cerem ca să fie înde­pli­nite toate nor­mele sani­tare. O rea­u­to­ri­zare se obţine foarte repede”. În tim­pul docu­men­tă­rii arti­co­lu­lui, mai mulţi antre­pre­nori ne-au spus că inspec­to­rii CSP Chi­şi­nău soli­cită să le fie pus la dis­po­zi­ţie trans­port spre şi de la locul obiec­tu­lui care urmează să fie auto­ri­zat. „Eu am să mai dis­cut cu ei şi încă o dată am să-i atenţio­nez. Nu este aşa o indi­ca­ţie de la admi­nis­tra­ţie. Ei tre­buie să meargă cu trans­por­tul public fiindcă nu avem trans­port pen­tru 400 de anga­jaţi. Noi cu trans­port ieşim doar atunci când sunt urgenţe, când tre­buie să iasă şi labo­ra­to­rul şi spe­cia­li­ş­tii pen­tru a pre­leva unele probe. Pen­tru depla­să­rile pe la obiec­ti­vele care se des­chid, nu ofe­rim trans­port”, pre­ci­zează Suveică.

Oleg Che­laru, coor­do­na­tor al secre­ta­ri­a­tu­lui eva­luă­rii impac­tu­lui de regle­men­tare din cadrul gru­pu­lui de lucru pen­tru regle­men­ta­rea acti­vi­tă­ții de între­prin­ză­tor (Pro­iec­tul Ghi­lo­tina):

În tot acest pro­ces, din câte am înțe­les, Pri­mă­ria, în prin­ci­piu, nu prea tără­gă­nează, din moment ce aduci toate actele nece­sare. Faza cea mai pro­ble­ma­tică e încer­ca­rea de a obține veri­fi­că­rile pom­pie­ri­lor, cele din par­tea Cen­tru­lui de Sănă­tate Publică sau din par­tea Agen­ției Națio­nale pen­tru Sigu­ranța Ali­men­te­lor. Din cauza aceasta, s-a con­tu­rat nece­si­ta­tea de opti­mi­zare. S-a pro­pus, con­cep­tual, ca per­soana care vrea să ini­țieze o afa­cere să vină la Pri­mă­rie, de unde obține tot setul de cerințe legale stan­dar­di­zate. Acolo, per­soana este între­bată dacă afa­ce­rea sa cores­punde aces­tor cerințe. Dacă spune nu, atunci pleacă și își ajus­tează pro­ble­mele, iar când cores­punde, revine la Pri­mă­rie și sem­nează în baza decla­ra­ției pe pro­prie răs­pun­dere că la el, într-adevăr, totul cores­punde cu legi­sla­ția. Ast­fel, el pri­mește, necon­di­țio­nat, auto­ri­za­ție de la Pri­mă­rie. Ulte­rior, Pri­mă­ria tri­mite infor­ma­ții că a eli­be­rat auto­ri­za­ția res­pec­tivă la pom­pieri, la cei de la Sănă­tate Publică, la ori­cine. La rân­dul lor, aceste insti­tu­ții sunt în drept să meargă ori­când pen­tru a veri­fica dacă este bine sau nu și dacă acel agent eco­no­mic cores­punde cerin­țe­lor legale. Pen­tru că s-a demon­strat, cu toate con­troa­lele, că au exis­tat cazuri când în res­ta­u­rante au murit oameni, cu toate că au obți­nut auto­ri­za­ția nece­sară cu doar câteva zile îna­inte. Așa a fost ini­țial. Doar că, după dis­cu­ții, s-a ajuns la un com­pro­mis, de a exclude auto­ri­za­ția și de a intro­duce pro­ce­sul de noti­fi­care. Noti­fi­ca­rea se face pe două căi. S-a sta­bi­lit con­cret genul de acti­vi­tate în care se noti­fică și se lansează ime­diat afa­ce­rea, dar pen­tru anu­mite genuri, con­crete, să se facă o inves­ti­ga­ție de către orga­nele com­pe­tente îna­inte de eli­be­ra­rea auto­ri­za­ției, dar în niște ter­meni clari și pro­ximi. Noti­fi­ca­rea e o pro­ce­dură prin care eu, stând acasă, pot ini­ția o afa­cere.

Spre sfârşi­tul zilei de mier­curi, 3 febru­a­rie, după ce am dis­cu­tat, în cali­tate de jur­na­li­şti, cu Lumi­niţa Suveică, am contactat-o la tele­fo­nul mobil pe Lud­mila Anto­sii, şefa secţiei Sănă­ta­tea Ali­men­te­lor, res­pon­sa­bi­lii căreia nu ne-au răs­puns la tele­fon pe tot par­cur­sul zilei de mier­curi. Aceasta a pre­ci­zat că nu ne-a răs­puns nimeni la tele­fo­nul de ser­vi­ciu al secţiei deo­a­rece „am avut şedinţă de dare de seamă pe an şi, de la ora 10 până la ora 15, am fost la adu­na­rea de dare de seamă”. Tot­o­dată, fun­cţio­nara a menţio­nat că preţul ser­vi­ci­u­lui inspec­to­ri­lor nu este unul fix, pen­tru că depinde de tipul obiec­ti­vu­lui care urmează a fi auto­ri­zat, de diver­si­ta­tea pro­du­se­lor pe care le va comer­ci­a­liza, dar şi de numă­rul de anga­jaţi. Lud­mila Anto­sii a mai pre­ci­zat că toate cri­te­ri­ile după care se con­duc inspec­to­rii CSP se regă­sesc în actele legi­sla­tive şi hotă­rârile de guvern şi că per­soa­nele care vor să-şi des­chidă o afa­cere tre­buie, îna­inte de toate, să stu­dieze legi­sla­ţia.

Intermediari: între 1500 şi 3000 de lei pentru o autorizaţie

Pen­tru a evita cal­va­rul luni­lor petre­cute pe cori­doa­rele insti­tu­ţi­i­lor de stat, unii antre­pre­nori înce­pă­tori aleg o cale mai sim­plă. Pe mai multe site-uri de anu­nţuri pot fi găsite diverse oferte de „aju­tor” la obţi­ne­rea auto­ri­za­ţi­i­lor. La unul din nume­rele afi­şate în aceste anu­nţuri am găsit-o pe Tatiana, care ne-a invi­tat la ofi­ciul ei pen­tru a dis­cuta toate deta­li­ile „afa­ce­rii”. Aju­nşi acolo, Tatiana ne-a spus că ne poate ajuta să obţi­nem actele de care avem nevoie. „Eu mă ocup de totul, dar sunt momente în care va tre­bui să meargă admi­nis­tra­to­rul, să ducă pache­tul de docu­mente, să scrie cereri, să sem­neze. Apoi când ei (inspec­to­rii, n.r.) tre­buie să iasă la faţa locu­lui, ei spun când şi te duci cu o maşină şi îi aduci, le arăţi, îi duci îna­poi. Cel mai bine e să te stră­dui să faci aşa cum zic ei. Dacă mă ocup eu de obţi­ne­rea cer­ti­fi­ca­te­lor, cred că vreo lună jumate poate să dureze pro­ce­dura. Ser­vi­ci­ile mele costă vreo 3 mii de lei plus deja pen­tru ieşi­rile lor la faţa locu­lui”.

Între­bată cum, mai exact, fun­cţio­nează sis­te­mul, Tatiana ne-a expli­cat: „Eu îţi spun ce docu­mente tre­buie şi unde tre­buie, tu le sem­nezi şi eu doar mă duc şi le duc unde tre­buie. În unele cazuri, unde va tre­bui anume sem­nă­tura ta şi tu cu bule­ti­nul tău, eu o să-ţi spun că ne întâl­nim la ora ceea în locul cela”. Ne-am ară­tat inte­re­saţi dacă nu cumva ar putea apă­rea pro­bleme în pro­ce­sul obţi­ne­rii tutu­ror auto­ri­za­ţi­i­lor, dar Tatiana ne-a dat asi­gu­rări că are expe­rienţă în dome­niu şi că vom obţine toate avi­zele de care avem nevoie. „Eu am cunoş­tinţe acolo, am făcut de multe ori. Am avut şi ghe­re­tele mele, şi maga­zi­nele mele. Nu vor fi pro­bleme. Dacă avem totul în regulă, chiar nu au drep­tul să nu sem­neze. Sunt unii că dau un ban şi fac repede, dar eu pre­fer să facem totul legal”, a pre­ci­zat Tatiana. Inter­me­di­ara ne-a mai spus că achi­ta­rea ser­vi­ci­i­lor sale se va face în două tranşe, 1500 de lei la înce­put şi 1500 la final, după ce obţi­nem auto­ri­za­ţia.

Tatiana nu este sin­gu­rul inter­me­diar care oferă „ser­vi­cii de con­sul­tanţă pen­tru obţi­ne­rea auto­ri­za­ţi­i­lor sani­tare şi auto­ri­za­ti­i­lor de comerţ”. Pe un alt site de anu­nţuri am găsit o altă ofertă. La numă­rul de tele­fon indi­cat ne-a răs­puns o femeie care ne-a spus că ser­vi­ci­ile vor costa apro­xi­ma­tiv 1500 de lei şi că actele vor fi gata în apro­xi­ma­tiv o lună.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Utilizați inteligența artificială în munca/studiile dumneavoastră?
Caii moldovenești, în centrul unui scandalСандуляк Владислав