Cutremure stiri: 501

Transportatorii din domeniul construcțiilor ar putea intra in greva

19 sep. 10:25   Societate
11 ore in urma 1226 0

Transportatorii din domeniul construcțiilor anunță că ar putea intra în grevă.

Potrivit unei scrisori deschise adresată autorităților, transportatorii spun că începînd cu luna august anul 2023, agenții economici-operatori de transport rutier din domeniul construcțiilor, în special membrii Asociației noastre, Asociația Patronală ”Asociația Transportatorilor Rutieri în Construcție din Republica Moldova”, se confruntă zilnic cu abuzuri din partea inspectorilor ANTA, ceea ce i-a determinat să-și exprime nemulțumirea față de acțiunile ilegale coordonate de către Agenția Națională Transport Auto și Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spînu, îndreptate împotriva sectorului domeniul transportului rutier în construcție.

”Această situație a generat un val de nemulțuniri în rîndul transportatorilor rutieri din domeniul construcției, care au simțit că drepturile și interesele lor sînt neglijate. De exemplu, mulți operatori de transport rutier s-au confruntat cu restricții impuse abuziv sau au fost supuși la amenzi exagerate, ceea ce a afectat în mod direct activitatea lor zilnică și profitabilitatea afacerilor.

În plus, este important de subliniat că relația dintre autorități și transportatorii rutieri trebuie să se bazeze pe dialog și respect reciproc. Prin acțiunile ilegale și abuzurile coordonate de către ANTA și Ministrul Andrei Spînu, se creează un climat de nesiguranță și instabilitate în sectorul transportului rutier în construcție, ceea ce poate avea consecințe negative asupra întregii economii.

Într-o perioadă tumultoasă din punct de vedere politic, cînd atenția societății este concentrată pe evenimente legate de partide și forțe politice, ANTA a reușit să aducă mai multe aspecte sensibile din domeniul transportului rutier în construcție la un punct critic, ceea ce pare să ducă la o grevă inevitabilă a transportatorilor din acest sector.


Evoluția evenimentelor legate de aspectele ce vor fi detaliate mai jos demonstrează că aceste chestiuni au fost gestionate simultan. Acțiunile și intențiile ANTA sînt evident ilegale și au fost premeditate pe o perioadă îndelungată, fiind motivate de elemente de corupție și interese de grup, contrar intereselor sectorului, fără a servi scopul rezolvării problemelor din acest domeniu”, se arată în scrisoare.

Totodată transportatorii rutieri din sectorul construcțiilor, în special membrii Asociației, constată că de cînd la conducerea ANTA a fost numit Domnul Vasile Chetrușca, se confruntă zilnic cu abuzuri din partea inspectorilor ANTA, incluzînd:

  • inspecții invazive și nefondate pe o bază zilnică;
  • presiuni asupra transportatorilor persoane juridice;
  • amenințări la adresa factorilor de decizie (contribuabili importanți);
  • întocmirea nejustificată a proceselor-verbale contravenționale;
  • manipularea intenționată și abuzivă a șoferilor mijloacelor de transport prin obligarea de a efectua cîntărirea mijlocului de transport, în alte locații decît locul desemnat (cîntar mobil), ceea ce duce la degradarea calității materialelor transportate (în cazul betonului) și la întîrzierea livrării acestora către beneficiarul final, în consecință, beneficiarul refuză recepția comenzii.

”Solicităm intervenția imediată pentru a depăși problemele conform detaliilor de mai jos:

  1. Reducerea termenului limită de eliberare a Autorizațiilor Speciale de Transport pînă la 24 de ore din momentul depunerii cererii (depusă fizic sau în mod electronic) de către agentul economic la Autoritatea Publică Competentă;
  2. Modificarea legislativă, prin ajustarea prețurilor pentru eliberarea Autorizațiilor Speciale de Transport (AST) în scopul promovării și facilitării beneficiarilor și anume acele ce sînt eliberate pentru o anumită perioadă de timp: unică, trimestrială și anuală, luîndu-se în considerare tarifele aprobate de către Autoritățile Competente din statele Uniunii Europeane.
  3. Modificarea legislativă, prin ajustarea standardelor cu privire la admiterea în circulație rutieră a mijlocelor de transport ce sînt admise din punct de vedere tehnic, fapt confirmat prin certificatul de înmatriculare, ”masa totală admisibile încărcată”, indiferent de greutățile maxime admise prevăzute în anexa nr. 2 a Legii drumurilor Nr. 509 din 22-06-1995, ”Mase și dimensiuni maxime admise ale vehiculelor în circulație pe drumurile publice”;
  4. Modificarea legislativă, prin ajustarea standardelor cu privire la gabaritele (lungime, lățime și înălțime) prevăzute în anexa nr. 2 a Legii drumurilor Nr. 509 din 22-06-1995, ”Mase și dimensiuni maxime admise ale vehiculelor în circulație pe drumurile publice”;
  5. Modificarea legislativă, prin excluderea prin abrogarea legii ce ține de circulația mijloacelor de transport de mare tonaj cu greutatea totală de peste 20 de tone pe drumurile naționale și anume prin anularea restricției pentru zilele în care se prognozează o temperatură a aerului ce depășește 30 de grade Celsius, între orele 10:00 și 20:00. Totodată, între orele 22:00 și 07:00, nu pot fi efectuate lucrări de construcții la șantiere, întrucît se încalcă reglementările privind tulburarea liniștii în timpul nopții, precum și alte restricții prevăzute de legislația muncii. Astfel, intervalele de timp rămase sînt foarte restrînse, insuficiente pentru efectuarea unei curse integrale, întreprinderile practic nu activează în perioadele cu regim termic.;
  6. Modificarea legislativă, prin revizuirea Legii Nr. 136 din 06-06-2024 pentru modificarea unor acte normative (modificarea Codului penal și a Codului contravențional) în 2 partea ce ține de art. 4391 Codul Contravențional, ”Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului rutier” (ridicare plăcuțelor de înmatriculare și a certificatului de înmătriculare), extinderea acestei măsuri de constrîngere creează premise pentru creșterea abuzurilor din partea inspectorilor ANTA;
  7. Completarea normei juridice ce reglementează procedura de cîntărire a mijlocului de transport, or, din cauza lacunei legislative în acest sens, autoritățile (ANTA) fac abuz de aceasta, ceea cauzează prejudicii materiale semnficiative. Astfel, Regulamentul cu privire la efectuarea pe drumurile publice a transporturilor rutiere cu depășirea masei totale, a maselor pe axe și/sau a dimensiunilor maxime admise (HG 326/2022) la pct.78 stabilește că întreprinderea trebuie să asigure din cont propriu deplasarea vehiculului supus controlului la cel mai apropiat cîntar autorizat, indiferent de distanța la care se află acesta. Considerăm necesară excluderea acestei prevederi, astfel încît cîntărirea să se efectueze doar în locuri special amenajate pentru cîntărire în trafic (cîntar mobil), sau limitarea distanței la care poate fi dus vehiculul pentru cîntărire, pentru a nu fi admise abuzuri și a nu periclita activitatea transportatorilor. Asta deoarece în cazul betonierelor, orice întîrziere de timp are consecințe asupra calității, consistenței și a altor carateristici esențiale a betonului, pe lîngă costurile suplimentare care urmează să fie suporate de transportator.
  8. Excluderea criteriului de verificare a greutăților maxime admise pe axă a încărcăturilor divizibile cum ar fi: nisip, pietriș, și alte materiale de construcție, ce nu sînt plasate pe palete sau alte obiecte de încărcat, deaorece este absolut imposibil ca încărcăturile divizibile să fie încărcate uniform pe fiecare axă a mijlocului de transport.

Este important de menționat că, la 05 august 2024, ASOCIAȚIA a formulat o cerere de audiență către Dumneavoastră în vederea soluționării problemei prezentate anterior. Cu toate acestea, pînă în prezent, nu s-a primit niciun răspuns sau comunicare în legătură cu aceasta, cererea de audiență fiind ignorată.

Avînd în vedere cele menționate, vă rugăm respectuos să acceptați cererea de audiență repetată și să ne informați cu privire la data, ora și locul unde va avea loc audiența în vederea soluționării problematicii menționate. Totodată ținem să aducem la cunoștința Dumneavoastră că în cazul în care vom fi ignorați și de această dată, ne rezervăm dreptul de a organiza un Protest Național la începutul lunii septembrie 2024”, spun transportatorii.

4
0
0
0
1

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Utilizați inteligența artificială în munca/studiile dumneavoastră?
Caii moldovenești, în centrul unui scandalСандуляк Владислав