|
Foto: noi.md |
Pe parcursul ultimului an, piața auto din Moldova a continuat să se descompună văzînd cu ochii. S-au închis dealeri auto mici și mijlocii (de exemplu, Transatlantic). Piața auto de la Pruncul, în week-end era plină cu mașini la mîna a doua, în proporție de 10-15% etc.
Toate din cauza că piața auto, practic, s-a împărțit în importul accizat și importul temporar de mașini cu numere de înmatriculare străine. Facilitățile din legea privind importul temporar al automobilelor pe teritoriul Republicii Moldova au creat situația cînd mașinile odată intrate pe teritoriul nostru, nu au mai părăsit țara. Șoferii procură o vinietă pe jumătate de an, iar peste jumătate de an – încă una. Și așa la infinit, cît în Moldova vor exista asemenea legi bizare.
Și aici nu este deloc vorba despre cetățenii străini care au venit în calitate de turiști. Și nici despre cetățenii noștri care muncesc peste hotare și au venit cu propriul automobil în Moldova, pe o săptămînă-două. Nu, în mașinile cu numere lituaniene și bulgare merg cei, care trăiesc permanent în RM.
Totodată, dacă anterior, cota importului mașinilor cu numere străine constituia 20-25% din piața accizată, atunci acum acești indicatori practic s-au egalat. Vedeți și singuri. În Moldova, în 2015, serviciile vamale au eliberat peste 32 de mii de viniete pe 180 de zile, adică pe jumătate de an. Aceasta înseamnă că, cel puțin 16 mii de autoturisme cu numere străine s-au aflat pe teritoriul țării un an calendaristic.
Pentru comparație, numărul mașinilor noi și uzate, ce au intrat în 2015 în Moldova cu achitarea taxelor a constituit 20 309, cu vîrste de la 0 pînă la 10 ani. 16 mii de mașini străine față de 20 de mii de mașini accizate. Vă place această statistică?
Astăzi, pentru intermediari a devenit nerentabil să importe în Moldova automobile cu achitarea accizelor. Acesta a și constituit, probabil, motivul închiderii celui mai mare importatori de pe str. Muncești și a nepopularității pieței auto de la Pruncul.
Importul automobilelor accizate în comparație cu importul temporar pe perioadă lungă (cu eliberarea vinietelor pentru 180 de zile), în perioada 2013-2015
| 2013 | 2014 | 2015 |
Importul automobilelor de toate vîrstele cu achitarea accizelor | 36 461 | 29 673 | 20 309 |
Numărul vinietelor eliberate pentru 180 de zile | 6 676 | 14 905 | 31 532 |
Ponderea mașinilor cu numere străine în importul total | 8,4% | 20,1% | 43,7% |
Din tabelul de mai sus se vede că dacă acum doi ani, despre problemele cu mașinile ce evită în masă necesitatea de achitare a accizelor se știa puțin, atunci deja în 2014 ponderea lor în importul total a crescut pînă la 20% (fiecare a cincea mașină adusă are numere bulgărești sau lituaniene). Iar anul trecut, precum am mai menționat, ponderea importului camuflat a ajuns să fie aproape egală cu cea a importului accizat de mașini (43% față de 57%).
Aceasta înseamnă că milioanele de lei nu au ajuns la buget sub formă de accize, companiile de asigurare și alte domenii conexe, spre exemplu, construcțiile, suportă pierderi mari.
Trebuie de menționat că introducerea masivă în țară a mașinilor cu numere bulgărești și lituaniene are un impact indirect și asupra situației de pe piața civilizată. Totodată, printre cauzele stagnării pieței auto sunt și scăderea puterii de cumpărare a populației în urma deprecierii leului, înrăutățirea condițiilor de creditare pentru procurarea automobilelor și alți factori micro- și macroeconomici.
În 2015, în Moldova, au fost introduse în total 3537 de automobile nou cu anul de producție 2014-2015. Ponderea mașinilor noi aduse în țară de către importatorii oficiali a constituit 17,4% din importul total (în creștere cu 0.8% față de 2014). Totodată, vînzările automobilelor noi în valoare numerică s-au redus față de anul 2014.
Ponderea autoturismelor de diferite vîrste în import, în 2015
Ratingul celor mai bine vîndute mărci pe piața Moldovei în 12 luni ale anului 2015Cele mai bine vîndute mărci de automobile noi în Moldova, în 2015
|
Decembrie 2015 | Ianuarie-decembrie 2015 |
1 | Dacia | 59 | Dacia | 639 |
2 | Skoda | 46 | Skoda | 463 |
3 | Hyundai | 34 | Hyundai | 273 |
4 | VW | 26 | Toyota | 257 |
5 | Chevrolet | 20 | Mercedes | 203 |
6 | Mercedes | 19 | Chevrolet | 183 |
7 | Toyota | 19 | VW | 169 |
8 | Suzuki | 18 | BMW | 154 |
9 | Ford | 17 | Suzuki | 132 |
10 | BMW | 12 | Land Rover | 125 |
11 | Volvo | 10 | Nissan | 109 |
12 | Renault | 9 | Ford | 100 |
13 | SsangYong | 9 | Renault | 87 |
14 | Citroen | 8 | Volvo | 76 |
15 | Land Rover | 7 | Porsche | 74 |
16 | Mazda | 7 | Mazda | 68 |
Atrageți atenția asupra faptului că primele trei poziții din topul vînzărilor automobilelor noi în decembrie, sunt identice cu rezultatele pe întreg anul. Liderii pieței sunt Dacia, Skoda și Hyundai. Totodată, dacă primele două branduri comercializează o gamă destul de largă de modele (de exemplu, anul trecut Skoda a vîndut cu succes, printre alți lideri, și modelul Fabia de generație nouă, care este singurul concurent pentru Logan în clasa B), atunci brandul coreean Hyundai se menține în partea superioară a tabelului datorită a doar două modele a mașinilor de teren – Tucson și Santa Fe.
Ce modele s-au bucurat de cea mai mare popularitate în rîndul cumpărătorilor în 2015?Top 5 cele mai bine vîndute automobile din clasa „B” în anul 2015Clasa „B” | Automobile vîndute în 2015 |
1 | Dacia Logansedan | 332 |
2 | Skoda Fabia | 101 |
3 | Chevrolet Aveo | 89 |
4 | Dacia Sandero | 57 |
5 | Dacia Logan MCV | 54 |
În clasa „B” liderul nu s-a schimbat timp de 5-7 ani și rămîne a fi Dacia Logan. Pe locul doi, învingînd concurenții flămînzi, s-a plasat modelul ceh Skoda Fabia. La o distanță mai mare, pe locul trei se află Chevrolet Aveo, care devansează modelele hatchback și universal ale concernului Dacia.
Top 5 cele mai bine vîndute automobile din clasa „C” în anul 2015Clasa „С” | Automobile vîndute în 2015 |
1 | Skoda Octavia | 157 |
2 | Skoda Rapid | 83 |
3 | Toyota Corolla | 43 |
4 | VW Golf | 41 |
5 | Ford Focus | 37 |
În Clasa „C” distanța dintre lider și locul doi e aproape dublă – toți deja s-au obișnuit cu faptul că interesul clienților față de modelul Skoda Octavia nu se schimbă în ultimii ani. Totodată, toți încep să se obișnuiască cu gîndul că Skoda Rapid se situează pe locul doi în clasa medie. O mică noutate s-a produs pe locul 5, care a fost ocupat de Ford, datorită sporirii vînzărilor modelului Ford Focus în ultimele luni ale anului 2015.
Top 5 cele mai bine vîndute automobile de teren în anul 2015Clasa „SUV” | Automobile vîndute în 2015 |
1 | Dacia Duster | 107 |
2 | Hyundai Tucson | 105 |
3 | Hyundai Santa Fe | 92 |
4 | Suzuki Vitara (new!) | 88 |
5 | Toyota RAV4 | 84 |
Al treilea an la tînd, prima poziție în top este ocupată de Dacia Duster, urmată de Hyundai Tucson, iar pe locul trei s-a plasat Hyundai Santa Fe. Surpriza anului a devenit automobilul de teren al brandului japonez Suzuki Vitara, care din start s-a plasat în top 5 cele mai populare SUV dar și a devansat în decembrie deținătorul locului cinci. Situația este remarcabilă prin faptul că vînzările Vitara au început în luna mai și dacă modelul ar fi avut la dispoziție 12 luni, atunci încă nu se știe cine ar fi fost lider. Însă anul 2016 e înainte și acest model și-ar putea demonstra potențialul din plin.
Serghei SolomonovDatele au fost oferite de ÎS „Registru”
Adăuga comentariu