Cutremure stiri: 501

De ce anul acesta parcul auto din Moldova va deveni și mai periculos

19 feb. 2016,, 15:05   Ştiri Auto
12685 9

Почему в наступившем году автопарк Молдовы становится еще опаснее
Foto: noi.md

Anul trecut, vînzările noilor automobile în Moldova s-au redus aproape cu 28%. În anul 2016, de asemenea, cererea scade, volumul vînzărilor în ianuarie s-a redus cu 1,2% față de ianuarie 2015 și a constituit 238 de automobile noi.

Cu ritmuri și mai rapide continuă să scadă importul mașinilor de toate vîrstele, supuse accizelor. Dacă în ianuarie anul trecut au fost importate și supuse procedurii de vămuire 1664 de autoturisme (anul producerii 2005-2015), atunci în ianuarie curent – cu achitarea accizelor au fost importate doar 1194 de automobile, adică cu 40% mai puține. Totodată, în ianuarie 2015, scăderea importului a constituit 40% față de ianuarie 2014. Adică, timp de doi ani, piața mașinilor de toate vîrstele, supuse accizelor, s-a redus cu aproape 80% (!!!).

În schimb, cîte 110% în fiecare an, în Moldova crește piața mașinilor cu numere străine, care circulă pe drumurile țării un timp nelimitat. Apropo, legislația noastră nu prevede limită de vîrstă pentru aceste automobile.

În practică, reducerea capacității de plată și reducerea importului de mașini supuse accizelor poate avea un șir de consecințe neplăcute pentru toți. Pericolul constă însă în faptul că pe drumurile Moldovei continuă să circule automobile foarte vechi, al căror loc este la gunoi, din cauza vîrstei și a stării tehnice.

Potrivit experților, în Moldova sînt înregistrate peste 500 000 de autoturisme mai vechi de 20 de ani, dintre care 250 000 – cu vîrste de la 30 pînă la 40 de ani. Iar în loc să scoată planificat din uz acest parc auto vechi și periculos, Guvernul nostru înrăutățește situația, autorizînd importul de mașini cu numere străine fără achitarea accizelor. Acestea însă nu sînt doar vechi, dar și avariate, asamblate din bucăți în Lituania.

Problema moștenirii parcului auto vechi este bine cunoscută și în alte țări din Europa de Est. De exemplu, în Rusia, care este criticată atît de mult de liberali, cînd statul a văzut că capacitatea de cumpărare a populației scade (iar piața auto este o hîrtie de turnesol pentru întreaga economie), atunci a introdus imediat un program de susținere din partea statului la cumpărarea automobilelor și a îmbunătățit condițiile leasingului, micșorînd dobînda. Ați văzut vreo inițiativă similară din partea ministerul nostru al finanțelor? Doar importul necontrolat și vînzarea mașinilor vechi în interiorul țării.

Dacă lucrurile nu se vor schimba, atunci putem presupune că situația privind importul mașinilor supuse accizelor în anul curent în Moldova nu se va schimba semnificativ. Completarea nesemnificativă a parcului cu automobile noi înseamnă că numărul actual de mașini din țara noastră va trebui să facă față fluxului de pasageri, iar stațiile de deservire tehnică și furnizorii pieselor de schimb vor avea mult de lucru. În această situație, testarea tehnică anuală a parcului auto existent va trebui să devină una minuțioasă, cu diagnostic complet.

Deocamdată, testarea tehnică este o mare formalitate. Dacă companiile din Moldova, conform legislației, sînt obligate să asigure testarea tehnică a mijlocului de transport, de exemplu, înaintea fiecărei rute – altfel riscă amenzi imense, atunci persoanele fizice nu riscă nimic. Însă anume acestea pot prezenta anul acesta un pericol real în trafic. Despre ce responsabilitate putem vorbi în cazul circulației mașinilor cu numere de înmatriculare străine?

În linii mari, cetățenii Moldovei acum sînt obligați să-și mențină automobilele în stare funcțională, în conformitate cu toate cerințele de securitate. Iar legislatorii RM trebuie să emită directive clare și consecvente, îndreptate spre dezvoltarea unui import civilizat în țara noastră. De exemplu, putem prelua practica altor țări de scoatere din exploatare a automobilelor cu vîrste de peste 25 de ani. Sau să introducem scara progresivă a accizelor de import, pentru ca importul mașinilor vechi să devină neconvenabil. Realizarea acestor inițiative ar putea contribui la reducerea numărului accidentelor rutiere, la ameliorarea considerabilă a situației ecologice în regiune și ar mai putea impulsiona dezvoltarea pieței auto în general.

18 cele mai bine vîndute automobile în ianuarie 2016:

Top 5:

Marca Ianuarie 2016Cota pe piață
1Dacia4117,2%
2 Skoda 37 15,5%
3 Hyundai 34 14,3%
4 VW 16 6,7%
5 Toyota 15 6,3%
Total top 514360,1%

Marca Ianuarie 2016Cota pe piață
6 Mercedes 13 5,5%
7 Ford 12 5,0%
8-10 Land Rover 7 2,9%
8-10 Renault 7 2,9%
8-10 Suzuki 7 2,9%
În total 6-104619,3%

Marca Ianuarie 2016Cota pe piață
11 Porsche 7 2,9%
12 Chevrolet 6 2,5%
13 Mazda 5 2,1%
14-15 Volvo 4 1,7%
14-15 Audi 4 1,7%
16-18 Nissan 3 1,3%
16-18 Citroen 3 1,3%
16-18 BMW 3 1,3%
În total 11-183514,7%

Serghei Solomonov,
după datele ÎS „Registru”
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Utilizați inteligența artificială în munca/studiile dumneavoastră?
Caii moldovenești, în centrul unui scandalСандуляк Владислав